Flytransport er mest miljøskadelige

5
161
Et Boing 737 fly fra Norwegian. – Foto Jørgen Syversen

På tross av at flytransport er den mest miljøskadelige transporten som fins i verden, flyr nordmenn som gale. Nordmenn flyr nå fire ganger mer innenriks enn svenskene.

Samtidig bruker statsledere, politikere og klimaeksperter privatfly og jumbojets til klimakonferanser for å fortelle verden hvor viktig det er å redde miljøet. En flytur til London forurenser like mye som et halvt års bilkjøring. Det å fly er dermed det verste vi kan gjøre mot klimaet.

Hvorfor arrangerer man ikke videokonferanser og lignende, og heller går foran som et godt eksempel? Under World Economic Forum i Davos valgte rundt 1.700 deltagere å reise med privatfly.

NORDMENN FLYR SOM GALE
I 2002 var det ca 8 millioner nordmenn som fløy til utlandet. I 2015 hadde dette tallet økt til 19,9 millioner og da kommer innenriksflygning i tillegg. Over 54 millioner passasjerer fløy til eller fra Avinors lufthavner i fjor. Selskapet Avinor driver 44 flyplasser, hvorav 12 eies av Forsvaret. Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, hadde alene over 28,5 millioner passasjerer i 2018, en vekst på 3,8 prosent sammenlignet med året før.

En nordmann slipper ut 10,5 tonn CO2 årlig, mens gjennomsnittet i verden er 3,5 tonn.

Forsker Borgar Aamaas ved CICERO Senter for klimaforskning har på oppfordring fra Dagsavisen regnet ut hvor mange kilo CO2-ekvivalenter du bidrar til hvis du flyr fire gitte strekninger. Dette er resultatene:

• Oslo-Bergen: 85 kilo.
• Oslo-London: 240 kilo.
• Oslo-New York: 1.100 kilo.
• Oslo-Bangkok: 1.700 kilo.

– Det er én vei. Skal du tilbake igjen også, må du doble tallet, påpeker han.

KAN TA 20-30 ÅR Å EKEKTRIFISERE FLYTRAFIKKEN
Utfasingen av kjøretøy på fossilt drivstoff kan være noe forhastet. I følge en NRK artikkel kan det ta 22 år før all flytrafikk i Norge går på strøm, men massive klimaoverskrifter skaper panikk og forhastede slutninger, og denne hurtig-elektrifiseringen av samfunnet begynner også å gå på miljøet løs.

Alt skal bli elektrisk. Skatebord, sparkesykler, tråsykler, bysykler, biler og alt som beveger seg, ikke fordi vi trenger det, men fordi storkapitalen tjener penger på det.

Man begynner å fase ut bilene før man i det hele tatt har på plass gode alternative løsninger. El-biler er f.eks. ikke særlig gunstig for kalde vinterland som Norge, Russland, Nord-Amerika, mfl. Det betyr at vi kan få en ny episode hvor politikerne presser på oss et kjøretøy som kort tid etter viser seg å ikke være hensiktsmessig. For eksempel begynner hydrogenmotoren å bli en stor konkurrent til Elbilen, og man lager også hybridbiler, så noen få år etter at nordmenn har skaffet seg elbiler kan vi få en lignende situasjon som da myndighetene la opp til avgifts-rabatter og pushet folk til å kjøpe dieselbiler, for så å kåre dieselbilen til den verste miljøsynder og avgiftsbelegge den deretter. Folk føler seg snytt.

Foreløpig ser det ut som om at batteribilen leder, og spesielt med sin fordel av strømnettet, men hva om Hydrogen blir vinneren, eller en ny banebrytende teknologi bryter igjennom? Det er ikke utenkelig i dagens høyteknologisamfunn og hvor det er gitt mye klimapenger til forskning på dette de senere årene. Det er mange hoder i sving.

UTFASING AV BILPARKEN
Norge har gått inn for å fase ut fossilbiler innen 2025, noe som er tidligere enn de fleste andre europeiske land. Her går Norge i front sammen med Nederland. Frankrike og England satser på en stans av salget innen 2040, og Tyskland i 2030.

Når da verdens 16 største containerskip, som frakter all engangs-elektronikken, julegavene våre og masse dill vi strengt tatt ikke tenger, har utslipp som hele verdens bilpark på over 1 milliard biler, så ville en elektrifisering av disse sannsynligvis ha en langt større miljø-messig effekt enn å panikk-utfase fullt brukbare og gode biler som folk flest trenger. I tillegg bør man se på produksjonen av all den unødvendige engangs-elektronikken, alle fargevarianter og modeller som skal stå på lager slik at vi har noe å velge mellom, og det faktum at det ikke finnes noen standard så alt har sine egne ladere, kontakter og lignende. Folk har søppelsekker fulle av ledninger, ladere, dingser og annet som ikke kan brukes.

Er det da strømregningen man bør avgiftsbelegge stort for å spare miljøet? Strøm er faktisk ett av primærbehovene i kalde vinter Norge, men det er kanskje en annen debatt. Poenget er at mye av dette virker lite gjennomtenkt og at en panisk og kaotisk klimadebatt driver det frem. Det kan vise seg å være svært lønnsomt og effektivt i å prioritere riktig.

HELSEMESSIGE ASPEKTER
Det finnes forøvrig en gammel Hopi-profeti, fra lenge før de første fly var tenkt på, og som advarer mot noe som ligner fugler eller insekter på himmelen. Bak de ville det være en hale av skitt. Etter hvert ville hele himmelen rundt hele Jorden bli uren av disse halene av skitt og dette vil forårsake mange sykdommer som vil bli mer og mer kompliserte.

I dag kobler man f.eks Autisme til trafikkforurensning. Selv bor jeg i et stort boligstrøk hvor alle fly som skal til Værnes flyr over i lav høyde, og de flyr rett over tettbefolkede områder for å spare penger, men på sikt kan dette bli svært kostbart for samfunnet. I tillegg skaper flytrafikken rett over hodene våre utrygghet, spesielt gamle fly som får husene til å riste, og som høres ut som om de kan styrte når som helst.

Hva vil en halvering av flytrafikken i verden utgjøre? Vi snakker ikke bare om flyforurensningen, men tenk på alt det passasjerene må kjøpe og forbruke som følge av reisen, ting de ikke trengte om de var hjemme, på en videokonferanse i hjembyen, og ikke minst for helsen?

Her kan du se et kart over flytrafikken i verden, i nåtid. Ufattelig!

5 KOMMENTARER

  1. Jeg kastet to helt «splitter nye» Nokia-telefoner i fjor sommer. Jeg trengte to nye batterier og det var adskillig billigere å kjøpe disse to telefonene framfor to nye batterier. Jeg satt dermed med to splitter nye telefoner som ingen vil ha og som ikke kan brukes.

    Det viser også litt av overproduksjonen når man kan få telefoner så billig. Skal du kjøpe en billig skriver vil det også ofte lønne seg å kjøpe enn ny fremfor å kjøpe nye blekkpatroner…

  2. flere hindringer for elektrifisering…

    JAGUAR-SJEFEN: TILGANG TIL BATTERIER VIL VÆRE EN BREMSEKLOSS I MANGE ÅR FRAMOVER
    (TU 21. mars 2019) Selv om bilprodusenten har en klar strategi for videre elektrifisering, strever de med tilgangen til batterier. Det er rett og slett for lite produksjonskapasitet. Ja, batteriene blir stadig bedre, med høyere energitetthet og lavere kostnad, men det er komplett umulig å få tak i nok av dem. https://www.tu.no/artikler/jaguar-sjefen-tilgang-til-batterier-vil-vaere-en-bremsekloss-i-mange-ar-framover/460921

  3. NAF spår full ladekrise: Mener vi trenger 1400 nye hurtigladere i år (Tek.no 6. april 2019) – https://www.tek.no/artikler/naf-spar-full-ladekrise-mener-vi-trenger-1400-nye-hurtigladere-i-ar/462312

    Men El bil indistrien og politikerne som skal ta stilling til, og gjøre vedtak, støter på enda et problem. Hydrogen! Det kan vise seg at Hydrogen, om det blir billigere og fremstille, kan bli fremtidens drivstoff. Dette vet man ikke enda..

    Yara satser på hydrogen
    (E24.no 06.04.2019) Gjødselkjempen Yara har involvert seg i flere prosjekter som skal senke kostnadene for å produsere hydrogen fra rene energikilder, sammen med blant andre Nel, Engie og et konsortium hvor Shell og Ørsted er med. https://e24.no/energi/yara-international/yara-satser-paa-hydrogen/24590104

  4. STOR TEST GA SJOKKRESULTAT: NYE DIESELBILER KAN RENGJØRE LUFTEN
    (Nettavisen 05.09.19) En uavhengig test publisert av Tysklands største bilmagasin Auto Motor & Sport viser at luften som slippes ut av nye dieselbiler er renere enn luften som blir tatt inn.

    Med andre ord: I stedet for å være en miljøversting, absorberer nye dieselmotorer svevestøvet i luften rundt seg og kan bidra til renere luft. https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-test-ga-sjokkresultat-nye-dieselbiler-kan-rengjore-luften/3423839527.html

Legg igjen en kommentar til News Avbryt svar

Skriv inn din kommentar
Skriv inn ditt navn